Til Læreren

Underviseren er en vigtig rollemodel for eleverne i mødet med kunst og kultur. Hvis projektet skal lykkes og de unge skal blive kulturelt engagerede kræver det, at underviseren til tider går foran, men også at man har tillid til eleverne og lader det blive deres koncert.

Det er en meget givende proces, at arrangere en koncert eller festival. For det første udvikler og styrker det de unges kulturelle engagement, indsigt og ejerskab – et område, som ikke dækkes særligt godt i de konventionelle undervisningsformer. Derudover giver det praktisk-faglige udfordringer, hvor det bliver nødvendigt at opnå viden, for at kunne lykkes med det overordnede projekt – at skabe en god koncert.

Elever i 8.-10. klasse og gymnasieelever kan med stor fordel bruge redskaberne her på siden til undervisningen i entreprenørskab og tværfagligt projektarbejde. Siden kan være en god hjælp til at strukturere undervisningen i entreprenørskab og selvfølgelig en praktisk hjælp til opbygningen af en koncert eller lignende.

De 12 temaer (organisering, økonomi, musik, PR, …) kan man gennemgå kronologisk, men de kan også bruges til at fordele arbejdet mellem eleverne, eller de kan bruges som eksempler på noget helt andet end en koncert.

I ressourcedelen herunder gives der eksempler på hvordan uddannelsen til koncertpilot kan implementeres i skolens almindelig fag. Mange af ressourcerne under de enkelte temaer vil i høj grad også kunne anvendes i matematik, dansk, musik, billedkunst og mange andre fag. I den sammenhæng kan du også læse på hvilke områder uddannelsen til koncertpilot spiller sammen med folkeskolens fælles mål – og i særdeleshed målenes fokus på innovation og entreprenørskab.

For at anerkende den viden og de erfaringer de unge har fået gennem projektet er det muligt at afslutte projektet med et diplom fra Koncertpilot, der kort beskriver hvilke kompetencer der er opnået gennem forløbet.

Vi vil også opfordre til at projektet evalueres – både for at tydeliggøre de erfaringer og kompetencer der er opnået, men også for at forbedre kommende projekter (se evalueringsskema herunder)

Resourcer

Du skal være logget ind for at se ressourcerne

Login
Innovation og entreprenørskab

Dato: 15/4/16
Her kan du læse hvordan specielt målet om at undervise i innovation og entreprenørskab, som er en del af alle folkeskolens fagformål, opfyldes rigtig godt i projekter som dette

Hvordan laver jeg diplomer?

Dato: 29/8/16
Som en del af din feedback til Piloterne er der her på siden mulighed for at lave personlige diplomer. I denne ressource kan du lære at bruge redskabet

Ingen videor endnu...
Ingen links endnu...

Har du brug for mere infomation?

Design

Some info here

Something

Some info here

Study

Some info here